Оценка на читателите: / 0
СлабоОтлично 

nikkorobektiv1(Всички снимки в ревюто са с Nikon D90. - автор Иван Масларов -Джъмбо)

Nikon винаги са имали линия от среден клас обективи, която същевременно е обслужвала и не малко професионално снимащи фотографи. Съотношението цена-качество е много добро. Този обектив също попада в средния клас обективи.

В случая говорим: AF-S DX NIKKOR 10-24MM F/3.5-4.5G ED. Ултра широкоъгълен обектив за NIKKOR DX формат. Този обектив може да се сложи на FX формат камерите на Nikon, но, разбира се, с цената на загуба на пиксели.

 

Защо се пуска нов обектив, след като има вече 12-24 от същия клас?
При широкоъгълната оптика всеки милиметър е от значение. Наистина всеки един милиметър. При DX матрицата на Nikon, ако закачим 12-24мм обектив ще получим, след приравняването на ъгловия обхват, обектив аналогичен на 18-36 при FX размер на матрицата, тоест класически свръх широкоъгълен варио обектив (май съм изброил по-горе един такъв). Обаче, закачайки 10-24, резултатът се променя до 15-36 мм приравнен обектив. Разликата в ъгловия обхват между 10 и 12 мм (приравнени 15-18 мм) е 111 срещу 100 градуса (по диагонала), а това е осезаемо повече неща в кадър.

Солидна изработка и някак “щраква” по характерен приятен начин, когато го поставиш на камерата. Като размер сякаш е правен специално за Nikon D90, защото,  поставен на това тяло, изглеждат съвършената комбинация. Не е прекалено голям, но не е и съвсем компактен, общо взето по размер е сходен с “китовия” обектив и удобно ще се настани в една средно голяма фотографска чанта или раница.

Голямо удобство е разположението на гривните за фокусиране и управление на вариото.  Гривната за вариото е в предната част на обектива, което за моя начин на снимане е много по-удобно, сравнено с други обективи, при които тази гривна е близо до тялото.

revuНещо много ценно е възможността да се завинти филтър на обектива (77мм). Например поляризатор, с който да наситите небето и да се придаде по-драматичен вид на снимката. Филтърът, който използвах, бе тънък и нямаше проблем с винетиране в кадъра, но не мога да съм на 100% сигурен за филтър, който не е от типа тънък (Slim)*.


*(Видимо винетиране при употребата на филтри с нормална ширина на пръстена се наблюдава между 10 и 11.5 mm – бел.ред.)

Факт - фокусът е ужасно бърз и във визьора непрекъснато имате изображение на фокус.  Всъщност след 50 см следва безкрайност (е с малки корекции), така че дори и ултрасоник мотора може да ви се стори излишен. В случая не е съвсем излишен, защото малкият клас цифрови SLR камери на Nikon нямат вграден в тялото мотор и разчитат на мотора в обектива.

Една бележка: минималната дистанция за снимане – 24 см.! Това дава възможност за много близко снимане, но поради факта, че е добре коригиран, не се постига любимия на много “фишари” комичен ефект при снимка отблизо на нечия физиономия. Веднага продължавам с израза коригиран. При 10 мм фокусно разстояние се наблюдава лек ефект на буренце. Ефектът, разбира се, е видим, ако сме застанали на минимално разстояние от обекта, а обектът, който снимаме е някаква мрежа или лист милиметрова хартия (автора на снимките е искал точно това, да провери за тази оптична грешка). Пренебрежим дефект е, още повече, че случаите, в които ще снимате такива неща са 0,001% от възможните снимачни ситуации. Перспективно изкривяване има. Няма как да няма при обектив с такъв ъглов обхват. Интересен ефект и доста често използван нисък ракурс, за да се подсили ефекта.

obektivtestАко се загледате в примерните снимки, ще ви направи впечатление факта, че болшинството от тях са правени при 10 мм фокусно разстояние. Това е един специфичен болестен синдром при фотографите или поне при някои (като нашя автор). Попадне ли им широка оптика, то тя винаги се използва на минимално фокусно разстояние. Този феномен е по-рядко забележим при употребата на един 24-70 мм обектив, който си се ползва по цялата дължина. Автора (Джъмбо) споделя „На въпроса защо не ползвам твърд широк обектив... - ами защото е много приятно да имаш свободата да кадрираш кадър, за който после няма да ти се налага да използваш кроп инструмента. С една дума много уважавам варио обектива независимо от многото му кусури. Естествено е да отворя максимално диафрагмата, за да се разходя по нервите на оптичните елементи и да се опитам да изцедя някакви оптични грешки от тях. Следва серия снимки при не-перфектни условия. Последвано от близки срещи с Photoshop CS4 като най-съвършения според болшинството фотографи инструмент за обработка и търпеливо търсене на аберации. Разбира се, откривам, а и не мисля, че е създаден обектив, който да няма някакви оптически грешки. Намирам ги естествено в зоните със свиреп контраст, където тъмно се среща с ярка светлина. Успокоено въздъхвам, установявайки колко фини са те и в следващия момент се сещам за фирмения конвертор  Nikon Capture NX2.

Отваряйки снимката ще установите, че аберациите липсват.  За пореден път Nikon са помислили за своите потребители, защото дори и obektivtest1безплатния браузер View NX при конвертиране премахва евентуални аберации (както може да се види от снимката на Hasselblad камерата).

Отваряйки максимално диафрагмата, можете да видите как се държи обектива в тази ситуация. При обективи с такива фокусни разстояния има голяма дълбочина на рязкост и затова диафрагма 8 до 11 е оптимална.
Ако сте на обиколка из Европа и посетите някоя голяма готическа катедрала, обикновено ще вдигнете ISO-то в някакви разумни за граници, отваряте максимално диафрагмата и снимате на около 1/10 сек от ръка.

obektivtest2Кактобе ше спомента и в началото обективът е чудесно е балансиран за Nikon D90 или Nikon D300 и спокойно могат да сеправят снимки в полутъмно помещение от ниска скорост, като резултата остава добра снимка с прилична острота (не, разбира се, като на диафрагма 8). С две думи държи се добре и на максимално отворена диафрагма.

Няколко думи за десерт:

Минуси:
Аберира, но се коригира автоматично с фирмените софтуери.
Малък ефект буренце (но при снимки от много близко и може да се пренебрегне).

Плюсове:
111 градуса (но не водка).
Здраво тяло с метален байонет и гумено уплътнение.
Перфектна просветка - почти не забелязах „флеър” при насрещно слънце.
Стегнати гривни на фокуса и вариото (разположението на варио гривната е удачно избрана и е доста широка).
Мотор – прави го използваем за абсолютно всички дигитални SLR камери Nikon в това число D3/x/700 в кроп режим

ТТ данни:
Фокусно разстояние: 10-24 мм.
Максимална/Минимална бленда: f/3.5-4.5, f/22-29
Конструкция на обектива: 14 елемента в 9 групи (с две ED лещи и 3 асферични лещи)                      
Брой пластинки на блендата: 7
Зрителен ъгъл: 111°, 61° (в DX формат)
Минимално разстояние за фокусиране: 0.24 м.
Максимален репродукционен мащаб: 0.2х
Автофокус с вграден SWM и ръчен фокус
Размер за добавяне на филтри: 77 мм.
Диаметър x дължина: приблизително φ82.5 x 87 мм.
Тегло: приблизително 460 гр.

nikkorobektiv

С любезното съдействие на :Фотосинтезис


Добави коментар

Защитен код
Обнови