Оценка на читателите: / 42
СлабоОтлично 
Обектив според случая... 4.9 out of 5 based on 42 votes.

lensesj2008Главното предимство на еднообективните огледално-рефлексни фотоапарати със сменяеми обективи пред апаратите с твърдо фиксирани, несменяеми обективи, тип “насочи и снимай” е невероятното разнообразие от обективи които могат да се използват към тях. Покрит е целият диапазон - от свръхширокоъгълни до мегателеобективи (фотоснайпери). Единственото ограничение е въображението и портфейлът ви.
В рамките на този материал, ще се опитам да направя кратък преглед на основните видове фотографски обективи, а също така и на особеностите при работата с тях.


Ще ми се да вярвам, че ще бъда поне малко полезен, поне за онези, които проявяват интерес към фотографията. Дано!
Основното :

Фокусната дължина (фокусното разстояние) на обектива се измерва в милиметри като стандартният обектив за фотоапарат, работещ с негатив от 35мм е 50мм и има ъгъл на видимост 45 градуса. “По-късите” обективи се определят като “широкоъгълни” и имат по-голям ъгъл на видимост, често 80 или 90 градуса. Обективите, които са “по-дълги” от 50 милиметра се наричат “телеобективи”. При тях колкото повече се увеличава фокусната дължина, толкова повече намалява ъгълът на видимост.

Обективите с променливо фокусно разстояние (наричани още варио или zoom) имат свойството да променят фокусната си дължина. Макро обективите позволяват близки снимки като “отдалечават” повече от обикновеното обектите от фотоапарата.
За начинаещи най-подходящ е широкоъгълен обектив, тъй като той “пасва” за всякакви случаи, докато телеобективите се използват за да се “доближим”.
С промяната на фокусната дължина в ”играта” се намесват още няколко фактора.
При употреба на широкоъгълни обективи перспективата се “увеличава”, а при телеобективите се “свива”. Често ъгълът на видимост е сериозен довод при избор на обектив. Свръх-широк обектив ще увеличи значително размера на обекта от предния план за сметка на фона, което е и причината този обектив да бъде
предпочитан от повечето фотографи за журналистически и пейзажни снимки. От друга страна, телеобективите “събират” предният и задният план, когато целта е да се покаже “повторяемост”.
“Дълбочина на рязкост” се нарича зоната на точен, остър фокус зад и пред обекта, който фокусирате. Тя, на първо място зависи от вариациите на блендата, която фотографът е избрал, а също и от избраният обектив. Свръхширок обектив (като 20мм) ще покаже дълбочина на рязкостта от безкрайност до 30 см при бленда 22, докато с телеобектив (да речем 180мм) тази рязкост ще е от безкрайност до около 240 см!

Да приближа или да не приближа...
От изобретяването на обективите с променливо фокусно разстояние (варио, zoom) преди трийсетина години непрекъснато се водят спорове за и против тяхната употреба. В момента варио обективите са изместили “стандартните” обективи, понеже са по-удобни и на по-достъпна цена. Повечето им купувачи, обаче,
са незапознати с “клопките”, които те крият. Безспорно варио обективите са удобни и подходящи за много цели и, ако са избрани внимателно, ще ви зарадват с много красиви снимки. Има обаче няколко нещица, които трябва да се вземат предвид, преди да се разделите с голяма сума пари...
Варио обективите са “по-бавни” от неподвижните си “събратя”. Те имат по-малка светлосила. Това се обяснява с максималната бленда на обектива (например 5.6), която затруднява фокусирането (при снимки на слабо осветени обекти например).
Варио обективите, които предлагат широк ъгъл на обсег като на
телеобективите (например 28-100 мм) често имат много оптични проблеми, включително загуба на “острота” и осветление в крайщата на снимката.
Ако възнамерявате да си купувате варио обектив, вероятно е по-добре да си изберете утвърдена марка (примерно Nikon, Canon и пр.), добър като качество модел, който не предлага кой знае какви екстри. Обектив 20-100mm със сигурност звучи примамливо, но (ако съществуваше) би бил с доста лоша оптика.
Започнете с телеобектив или широк, като избягвате обективи от типа "телеширок", защото по отношение на оптиката са доста посредствени.
В края на краищата, получавате обектив, за който плащате, затова не очаквайте чудеса от обективите с широко приложение, които вървят в комплект с фотоапарата. Вероятно за малки снимки ще е достатъчен, но със сигурност ще забележите разликата, когато започнете да увеличавате снимките си или да
снимате диапозитиви.


Свръхширокоъгълни обективи (fisheye lens)
Свръхширокоъгълният обектив е в основата си толкова широк обектив, че пречупва линиите вътре в изображението, за да се получи цялостна крива. Истински широкоъгълният обектив “вижда” на 180 градуса, въпреки че днес по-разпространен е свръхширокоъгълният (като Nikkor 16мм), който хваща 180
градуса по двата диагонални ъгъла на рамката.
Макар че употребата на тези обективи е ограничена, те показват едно по-странно виждане за живота и правят снимки, които преди, с друга техника, е било невъзможно да бъдат постигнати.


Широкоъгълни обективи
Със скорошните нововъведения в дизайна вече могат да се намерят чудесни обективи с фокусно разстояние, започващо от 14мм. Казано по-просто, ако използвате такъв обектив и застанете в ъгъла на стая, ще виждате двете стени от всяка страна на фотоапарата, както и целостта на стаята). Напоследък
се правят много проучвания за подобрението на свръхшироките обективи при цифровите фотоапарати (като 14мм обектив на цифров фотоапарат се равнява на 21мм на 35мм фотоапарат), което е добре за нас, тъй като преди тези обективи не се намираха лесно, а сега можем (почти) да си ги позволим.

Общи широкоъгълни фокусни разстояния и тяхното приложение

14мм - За снимки на сложен интериор или специални ефекти;
20мм – стандартна свръхширока перспектива в ограничени
пространства;
24мм – свръхшироки обективи за общи цели с малко геометрично изкривяване;
28мм – “Сигурни” широкоъгълни обективи за снимки на
архитектура, хора и т.н.;
35мм – стандартни широкоъгълни обективи, идеални за
документални снимки;

Наскоро Canon и Nikon пуснаха обективи 17-35мм – забележителна оптика със също толкова забележителен етикет с цена. Лично аз предпочитам да си нося няколко обектива с “класическа” широчина и да работя известно време с един или друг, като изследвам докрай възможностите на всеки обектив, преди да премина към следващия.
Варио обективите могат да ви направят “мързеливи”!
Вместо да се движите до идеалната точка, просто трябва да придвижите обектива до желаната позиция. Макар че така може да се направи прилична композиция, перспективата и гледната точка може да не са съвсем идеални.
Популярен широк обектив за документални снимки е 35мм и е малко по-широк от стандартния, като хваща малко от заобикалящата среда, има някаква перспектива, колкото да направи кадърът интересен и малко дълбочина, за да се постигне прилична рязкост.


Стандартни обективи
Изместени до голяма степен от 35-77мм варио обективите, 50мм стандартни обективи дават на фотографа ъгъл на виждане, подобен на този на човешкото око. Той нито изкривява, нито подчертава перспективата, а просто документира това, което е пред обектива. Някои ще кажат, че фокусното разстояние е решаващо за истинската и “неподправена” фотография! Не знам, вие си решете…
Ниските нива на “размазаност” и различни деформации на стандартните обективи ги прави идеални за печат (копиране), докато бързата им максимална бленда (често 1.4) помага за снимане при слаба светлина. Удачен избор за стандартен обектив е изборът на макро (например MicroNikkor 60мм, бленда 2.8 “Юпитер” 60 мм с бленда 2.4), понеже имат изключително добри оптични показатели и възможности за близки снимки.

Телеобективи

И тук, отново тези обективи са до голяма степен изместени от варио обективите. Главната причина да се избере обектив с неподвижен фокус е максималната му бленда. Повечето варио-телеобективи имат максимална бленда от 4.5 или 5.6, докато много обикновени обективи имат 2.8, което е до 2 пъти по-бързо
и улеснява фокусирането и снимането при слаба осветеност.
Бърза максимална бленда прави фона “нефокусиран” (което е особено важно при модната, спортната и портретната фотография).
Ако все пак ще си купувате варио телеобектив, не очаквайте прекалено много (т.е. 50-300мм няма да е толкова добър, колкото 80-200мм).

Телеобективи и тяхното приложение:

85мм – Идеални за портрети (не е нужно да са близки такива);
135мм – Близки снимки на глава, удобен за всякакви цели;
200мм – За заснемане на спортни събития и животът в дивата
природа;
300мм – За заснемане на дивата природа отдалече и спорт –
отблизо;
600мм - За диви животни, които “не искат” да бъдат снимани! :”)

Традиционно, портретната фотография се възприема като начин да се разхубави обекта. Телеобективите свиват малко перспективата, като по този начин представят в по-хубав вид лицето (и в частност носа). Това може да се окаже вярно при близки снимки на глава (оттук и препоръката да използвате 135мм обектив), но би било добре да експериментирате с различни обективи в зависимост от стила на портрета, който правите.
Стандартен обектив, използван хоризонтално ще остави разстояние от двете страни на главата, докато с 28 или 24мм обектив, поставен във вертикално положение и малко “отгоре”, могат да се направят интересни портрети на работното място.
Въпреки вашият личен стил, всеки фотоапарат би трябвало да има
поне един телеобектив, а щом е така, това трябва да е или 135мм, или 200мм, защото те ще покрият повечето основни, принципни изисквания.

Макро обективи
Специалните макро обективи може да ви се сторят като ненужна прищявка, но веднъж използвате ли такъв обектив, ще се убедите, че макро снимките са съвсем “нова вселена”!
По-евтин вариант на макро обективите са диоптърните филтри за близки
снимки, както и удължаващите тръби. Те са лесни за употреба и са евтини, но оптически не са толкова съвършени.
Удължаващите тръби, само увеличават разстоянието между обектива и филма,
като по този начин създават по-голямо увеличение. За повечето обекти, това е достатъчно, но размерите на тръбите са ограничени и качеството им много зависи от това на какъв обектив са монтирани.
Истинските макро обективи ще фокусират от безкрайност до 1:1 (възпроизвеждане в действителна големина) с едно леко докосване. Те имат вграденото свойство да бъдат "плоски" (технически термин за малък дефект), необходимо за копиране 1:1 на диапозитиви и на други обекти с равни краища, като например пощенски марки.
Ако страстта ви е да снимате насекоми или животът на пеперудите, по-добре се замислете за 105мм или 200мм макро обектив, тъй като “работната дистанция” ще се увеличава пропорционално на фокусната дължина, което ще позволи на обекта ви да се разхожда съвсем необезпокоявано.
Отдалечаването помага и за осветяването на обекта, тъй като има повече място за светкавица или рефлектор, а и опасността от сянка, създадена от обектива, намалява.
Обичайно с макро обективите вървят кръгли светкавици, които, както подсказва
името, са във формата на пръстен, който се върти пред обектива, за да освети равномерно обекта.
Напоследък този тип светкавици станаха много популярни сред модните фотографи и портретистите, но това е друга история...


Специални обективи

Огледалните обективи (от типа “Flectogon”) са рядкост в днешно време, но през 70-те години бяха много популярни, защото са достъпна версия на дългите телеобективи. Използвайки огледална система, се правеха дълги обективи, малки като размер, които бяха евтини.
Компромисът беше с блендата (най-често от 8 до 11) и кръговидните “светли
точки” в края на всяка снимка. Според мен, вероятно това е и причината употребата на тези обективи рязко да спадне.
Обективите за контрол на перспективата (shift обективи) позволяват завъртане на обектива според местоположението на филма (на определен ъгъл спрямо фотоапарата), за да променят местонахождението на филма или фокусът спрямо кадъра.
Те са 35мм версия на предлаганите за голям "формат" фотоапарат и напоследък будят доста голям интерес заради 35мм цифрови фотоапарати, които правят снимки, за които промяната на фокуса е решаваща при крайния резултат.
За “редовия потребител” те позволяват заснемането на "точни" архитектурни снимки на сгради, без да се налага да се качвате по стълба, като просто придвижвате обектива нагоре, което ще промени перспективата, без да си създавате неудобство.
Съветът ми е да не се мъчите, ако нямате специална задача, която трябва да изпълните. Тези обективи са скъпи и трудни за употреба.


Препоръчителни комплекти обективи

Ето някои предложения какво да си вземете, в зависимост от нуждите ви и финансовите ви възможности.
Най-доброто решение е да си купувате обективи, напредвайки във фотографията. По този начин ще извлечете максималното от всеки обектив и ще ви е по-интересно, когато си вземате нов!

Фотограф-начинаещ – 24мм широк, 60мм макро, 135мм телеобектив.

Фотограф-пейзажист – 20мм свръхширок, 35мм широк, 50мм
стандартен, 135мм или 200мм телеобектив.

Спортен фотограф – 24мм широк (за групови и организирани
снимки), 80-200mm, 2.8 zoom, 300мм с 4.5 (или 2.8, ако можете
да си го позволите).

Купонджийски (сватбен) фотограф – 24мм широк, 50 мм с 1.4 стандартен (за слабо осветени църкви например), 85мм или 135мм телеобектив или 80-200mm (в зависимост от бюджета и стила ви).

Автор на статията: Ivani

 


Коментари  

 
+9 #1 Мяшков 2012-05-26 22:20
Чудесна статия! Нищо не разбрах, но пък имам желание, нов Sony Alpha 580 и малко пари за два обектива. Пак ще я прочета след 6. Месеца
Цитиране
 
 
+1 #2 ollie 2012-08-04 16:11
Цитиране
 
 
-5 #3 harvy 2012-09-27 18:03
super statiq ako moje mnenie kakuv tochno obektiv da vzema.Nachinaesht sum i iskam da snimam portreti peizaj i jivotni.
Цитиране
 
 
0 #4 diliana 2013-03-02 01:45
Цитиране
 
 
0 #5 nikagita 2014-10-02 19:58
чудесна статия, много обогатяваща и вдъхновяваща! :jump: :jump: :verygood: :verygood: :verygood: :verygood: ::dance3:
Цитиране
 
 
0 #6 Младенски 2015-01-14 00:18
Благодаря! Много полезна статия!!! :verygood:
Цитиране
 
 
0 #7 JordanDup 2017-03-27 09:24
Я не стану говорить на эту тему.

---

карина: navechno а также еро розкази тіткі
Цитиране
 
 
0 #8 JordanDup 2017-04-03 20:22
Рекомендую Вам зайти на сайт, на котором есть много статей по этому вопросу.

---

секс рассказы мама дочке отлизала или порнорассказы порвал пизду
Цитиране
 
 
0 #9 znobutir 2017-08-22 08:23
http://20mg-cheapesttadalaf il.com/ - 20mg-cheapesttadalaf il.com.ankor 20mg-cheapesttadalaf il.com.ankor http://20mg-cheapesttadalaf il.com/
Цитиране
 
 
0 #10 udowuqwiazo 2017-08-22 08:37
http://20mg-cheapesttadalaf il.com/ - 20mg-cheapesttadalaf il.com.ankor 20mg-cheapesttadalaf il.com.ankor http://20mg-cheapesttadalaf il.com/
Цитиране
 

Добави коментар

Защитен код
Обнови