Оценка на читателите: / 8
СлабоОтлично 
Предизвикателство "Пейзаж" 5.0 out of 5 based on 8 votes.

santorinisunsetСъздаването на неустоими пейзажи доста често не е толкова просто колкото изглежда на пръв поглед. Онова което виждаме с очите е много по-силно от това което апарата ни е в състояние да улови.
В допълнение и това, че всичко „запечатваме” в двуизмерен правоъгълен кадър и факта че апарата е ограничен в тесен динамичен диапазон (интервала между светли и тъмни тонове) и малък цветови диапазон (много от цветовете, които виждаме с очите си са просто неуловими с камера, независимо от формата).
Въпреки това, след като разберете ограниченията на камерата и се научите как да работите творчески в рамките на нейните параметри, ще бъдете в състояние да направите въздействаща снимка която едновременно ще е запечатала момента който сте искали и ще пресъздава личното ви усещане.

Всъщност в какво се изразява трудността на снимането на пейзажи...имено на това което споменах и по-горе - гледайки природата без апарат ние възприемаме изцяло... небето, земята, обектите в далечината... и в крайна сметка цялата тази информация се трансформира в емоции и красотата долавяни от нас... Слагайки апарат пред очите си донякъде сме ограничени, както от полето което обхваща обектива на апарата, така и от самата техника, която използваме... Човешкото око има в пъти по-голяма чувствителност и граница на динамиката, в която може да различи яркост, контраст и цвят... снимайки с обикновените апарати тип "сапунерка" много често сме се убеждавали, че ако земята е ясно видима, то небето е бяло, безизразно и не носи никаква информация...

Това разбира се е само един от факторите от които се влияе пейзажната фотография. Пейзаж се снима най-добре в позиция LANDSCAPE. Има много пейзажи, които макар и не лоши се възприемат много по-трудно в положение PORTRAIT... просто човешкото око е така устроено, че да гледа повече "настрани" отколкото на "височина"...

photography

                                     снимка: Ivani

В тези случаи композицията също е от голямо значение. Хубавият пейзаж е изграден от различни компоненти - преден план, централен обект (акцент), и заден план (фон) - именно те дават обема и излъчването на снимките... за централната фигура важи и правилото за децентрирането и (или правилото на третините).. тоест не бива да я слагаме в центъра на снимката.. така погледът отива в нея и не може да се "плъзне" по снимката.. да разкрие красотата на природата зад нея... Фонът на един пейзаж може да е различен, най често небето над нея, но дори едно синьо небе понякога не носи такава наслада отколкото ако по него има едно или няколко облачета.. те носят една "пълнота" в снимката.

Освен това не бива да разцепваме снимката на две равни части земя - небе.. Съществено правило е че пейзажът трябва да разделя снимката на 3 части, от които само 1/3 или 2/3 трябва да е земята, а останалото да е небе (в зависимост, на какво акцентираме в снимката - на земята или на небето). И не на последно място времето по което снимате е от съществено значение поне за цветните пейзажи...

Не ви ли звучи познато всичко казано до тук – ПРАВИЛА .. в една друга тема съм ги описала като първата стъпка към създаване на добра снимка. Е както ще видите не е задължително да спазвате всичко прецизно- важно е въздействието.

Вероятно една от най-често сниманите пейзажни сцени е тази на залез – било край морето или в планината той винаги е очарователен и въздействащ, но това е един от случаите в който няма как да избягате от правилото да снимате късно. Е тук определно ще трябва да се въоръжите с малко повече търпение, защото това си е в общи линии трудно за снимане особено ако искате да покажете нещо наистина впечатляващо. Първото нещо с което ще се сблъскате е дали ще попаднете на красив залез –тук сте безсилни пред природата. Вероятно ще си кажете „ами ако времето е ясно и безоблачно ще е супер”. Да ама не – по-опитните фотографи ще ви оборят защото именно облаците придават драматизъм на кадъра. Опитайте се дори през деня да наблюдавате слънцето при ясно небе, и „надничащо” през облаци, после си представете същата картина обагрена във всички цветове на дъгата.

 more 

                                снимка: Marcov

Когато се каните да снимате залез се пригответе за сесия минимум час, за да можете да уловите колкото се може повече и различни моменти. По това време на деня  яркостта на спектралния състав се променя най-бързо и се движи предимно в червената част на спектъра. Светлината е разсеяна, с приближаване на слънцето към хоризонта контраста и наситеността на цветовете се засилват и облаците се открояват все повече.  В зависимот от това на какво искате да акцентирате вече може да си поиграете с експозицията, блендата и скоростта. Колкото и невероятно да ви изглежда но дори една стъпка промяна в някоя от настройките може да доведе до драстична разлика в крайния резултат – да придадете повече драматизъм на небето, да откроите отражението на слънцето или да размажете до коприна водата (ако снимате залез край море). Във всички случаи е добре да експериементирате – така от една страна ще имате повече материал от друга ще привикнете към работа с апарата си и следващят път ще знаете предварително как да го настроите според търсения ефект.

 coastalsunsetbandonstateparkoregon

И всички правила ако щете да нарушите едно недейте – научете се да снимате с очите си, защото все още няма оптика, която дори да загатва съвършенството на човешкото око. Всичко останало е просто навик, експеримент и малко работа с фото редактори.

 


Коментари  

 
+2 #1 2010-08-30 18:24
strahotni peizaji , napravo unikalni
Цитиране
 
 
0 #2 Иван Стоянович 2012-09-01 10:55
Много добра статия
Цитиране
 
 
0 #3 задължително 2017-12-07 01:08
:mooning : :mooning : :mooning : :mooning : :mooning : :mooning : :mooning : :mooning : :mooning :
Цитиране
 

Добави коментар

Защитен код
Обнови