Оценка на читателите: / 7
СлабоОтлично 
Скорост или бленда: Let the sun shine in... 5.0 out of 5 based on 7 votes.

aperture_exposedВ продължение на десетилетия фотоапаратите предлагат автоматичи режими на експозицията за бързина и удобство. Едно време се е налагaло фотографите сами да настройват експозицията според времето и условията в които снимат – независимо дали дават превес на скоростта или пък настройват блендата според това което ще снимат. Сега апаратите имат същите тези режими на снимане, само че взимат решението за настройките вместо вас – вие само трябва да решите коя от двете да ползвате. Но коя да бъде все пак – има си някои тънкости които е добре да се знаят.

С цел да се постигне изображение, което да има добра яркост, нито прекалено светло или прекалено тъмно, количеството светлина, което достига камерата трябва да се контролира. Това което контролира светлината в камерата е блендата- отворът/апертурата/ на обектива, през който светлината трябва да премине преди да достигне до филма – известно още като F - позиции на обектива.

 

Начинът по който функционира блендата много наподобява функционалността на зеницата на човешкото око. Зеницата на очите се разширява и свива за секунди в зависимост от интезивността на светлината. По-малък отвор на блендата пропуска по-малко светлина в камерата, аналогично при по-голяма влиза повече светлина. Малко по объркващи са позициите на F, тъй като зависимостта им е обратно пропорционална на отвора на блендата. По-малките стойности на F означват по-голям отвор на блендата и съответно повече пропусната светлина и обратното. Един пример, повече светлина ще достигне до филма или картата с памет при настройка на блендата F 2,8 от колкото при F 5.6. В апаратите този режим на снимане често е отбелязван с „А”. Въпреки, че може да се използва във всички случай, най -често е предпочитан режим за снимане на портрети и пейзажи.

aperture

При портрети е добре да се елиминира DOF (дълбочината на рязкост). Широката бленда предполага това а напълно отворената ви гарантира скорост на затвора, при която се постига меко боке и няма да имате проблеми при снимане от ръка. От друга страна, при пейзажните снимки, затворената бледна е препочитана от фотографите именно заради дълбочината. Скоростта е предпочитана обикновено когато се използва статив и в сцената има движещи се обекти които искате да размажете – като течаща вода например.

 

Освен блендата, другото което определя навлизането на светлина в апарата е скоростта на затвора.Скоростта на затвора, както и блендата, има редица стандартни настройки –позици. Скоростта се измерва в секунди или части от секунда, които определят колко дълго блендата ще е отворена. Скоростта е равна на онази продължителност от време, през което блендата остава отворена, след като натиснете бутона, за да снимате. В действителност позициите на скоростта са дроби - 1 / 60, 1 / 125, 1 / 250, 1 / 500, и 1 / 1000. Тук зависимостта скорост- светлина е следната: колкото по-голяма е скоростта (т.е. времето през което блендата е отворена е по-малко) толкова по-малко светлина навлиза, колкото по-дълго е времето – повече светлина достига до филма.. Средната скорост на затвора, която предполага добра снимка, направена при естествена слънчева светлина е приблизително 1/125 от секундата. Снимането с приоритет на скорост е перфектно за спортни събития – бързи скорости, за да запечатате движението и бавни скорости когато искате да акцентирате върху динамиката.

През последното десетилетие техниката много се промени положително предлагайки наистина почти неограничени възможности. И все пак основните принципи на фотографията не са се променили още от годините на възникването и – в това число и принципите на работа на скорост и бленда. Един пример  - През 1858 фотограф от Халифкас - Джон Уотърхаус - изобретява познатата и до днес система Waterhouse. По негово време това са били тънки пластини метал с издълбани в тях различни размери дупки – кореспондиращи с днешните отвори на блендата, сменяли са се ръчно и след това е била настройвана скоростта, така както днес го правим, но принципа остава един и същ.

 

shutter-aperture2

 

В съврмените апарати отделните режими на снимане – с приоритет на бленда или скорост - ви дават контрол само върху едно от двете и бихте постигнали завидни резултати стига да познавате добре законите на фотографията. Често пъти обаче артистичността във фотографията се постига с ръчно фокусиране. Изцяло ръчния режим ви дава пълен контрол над настройките на скорост и бленда и често е предпочитана от професионалистите в художествената фотография. Избягвайте да разчитате на автоматиката. Бъдете творци – бъдете господари на снимките си. Вие решавате дали да се съгласите с апарата си или не.


Добави коментар

Защитен код
Обнови