Оценка на читателите: / 17
СлабоОтлично 
Правилото на третините във фотографията 4.6 out of 5 based on 17 votes.

Правило на третините във фотографията

Като фотографи, една от нашите цели е да правим визуално впечатляващи снимки.
Композицията – разположението на обектите в кадъра – е едно от най-важните неща, за да ви се получават снимките. Правилото на третините е едно от най-известните във фотографията и всеки фотограф трябва да е запознат с него.

Художниците от Ренесанса са открили, че най-приятното за окото разположение на обектите в картините им е базирано на правилото на третините. Много от днешните фотографи използват именно този метод, когато композират кадрите си. Основният принцип зад правилото е, че разделяте кадъра на девет части с две хоризонтални и две вертикални линии, разположени на равни разстояния. Получавате една решетка с 9 правоъгълника.

Правилото на третините определя, че основният обект в кадъра трябва да попада върху една от вертикалните линии – това насочва погледа на зрителя в кадъра и прави снимката по-приятна за гледане. Западните култури четат и гледат от ляво на дясно и от горе надолу, следователно за предпочитане е обектът да е разположен в дясно, защото това позволява на зрителя постепенно да разгледа първите две трети от кадъра, да получи информация от него, след което да спре погледа си върху основното. Смята се, че по този начин човек се заглежда повече в снимката.

Разполагането на основния обект отляво на решетката също може да има доста добър ефект. Това позволява на зрителя да се почувства по-близко до обекта, особено ако става въпрос за снимка на човек, който гледа към останалите две трети от сцената.

Ако основният обект или акцент от кадъра попада върху пресичащи се вертикални и хоризонтални линии, това може допълнително да подсили композицията.

Според правилото на третините, препоръчително е линията на хоризонта да се подравнява по една от хоризонталните линии на решетката – това предоставя по-естествено усещане за пейзажа. Освен това позволява на фотографа по-лесно да определи кое ще е основният обект в кадъра, особено когато става въпрос за пейзажни снимки и снимки, при които основният обект не е толкова ясно изразен.

Правило на третините във фотографията

При пейзажите например, трябва да решите дали небето и облаците ще заемат две трети от кадъра и ще са най-същественото в него или това ще е предният план? На долната снимка планините заемат голяма част от кадъра, а линията на хоризонта е подравнена по едната линия от решетката и следователно е основният обект.

Винаги е добра идея да имате представа за композицията, която искате, преди да сте натиснали бутона на фотоапарата, вместо да се опитвате да поправяте снимката по-късно. Повечето фотоапарати имат опция да показват такава решетка – възползвайте се от това. Ако вашият няма, можете да използвате някое приложение за мобилния си телефон, с което ще можете да разгледате сцената и да приложите правилото на третините, преди да сте направили снимката.

Ако се налага да коригирате снимката, можете да я отворите в някоя програма като Lightroom, Photoshop или Photoshop elements и да си поиграете с композицията като изберете инструмента Crop Tool и настройката Rule of Thirds, която изобразява решетката върху изображението.

Правило на третините във фотографията

Казват, че правилата са създадени, за да се нарушават. Да знаете кога и защо да нарушите правилата обаче е от съществено значение. Имайте предвид, че правилото на третините е само инструмент, който цели да улесни работата ви като фотограф. Може да се натъкнете на сцена, която позволява да излезете извън това правило. В това няма нищо лошо. Когато не сте сигурни обаче, винаги имайте на ум правилото на третините и така по-често ще ви се получават по-изразителни и впечатляващи снимки.

Снимки Gina Yeo, Canada: http://www.ginayeo.com


Добави коментар

Защитен код
Обнови